Culorile de ulei

Aparent intimidante, datorita tehnicilor aparte de utilizare, a dificultatii curatarii uneltelor folosite si a timpului indelungat de uscare, culorile de ulei si-au castigat reputatia de culori pentru artistii profesionisti.

Pictura in ulei ramane totusi o tehnica apreciata si in continuare studiata in scolile de referinta, oferind o multitudine de reinterpretari ale unei arte ce a prins avant in Renastere, inlocuind partial practica picturii in tempera.

Culorile de ulei se obtin prin suspendarea particulelor de pigmenti naturali in diferite tipuri de ulei vegetal. Cel mai important aspect al culorilor de ulei il reprezinta consistenta, care ar trebui sa fie onctuoasa si fina.

Ce atrage in mod categoric la practica picturii in ulei este luminozitate si bogatia culorilor, datorate modului de obtinere din pigmenti puri.

In tehnica predata de scoala traditionala culoarea se aplica in straturi, de la intunecat la luminos, adaugand, la nevoie, pentru trecerile subtile de nuanta, ulei vegetal, cel mai adesea de in. In tehnica “wet into wet”, imbratisata de catre curentul impresionist, se adauga culoare mixand-o direct pe canvas, nelasand straturile sa se usuce inainte de a reveni asupra picturii. Cele doua tehnici se pot folosi si combinate, artistul avand libertatea de a alege metoda proprie de transmitere a emotiilor.

Culorile de ulei se usuca extrem de greu, uneori uscarea definitiva survenind dupa 12 luni de la aplicare. Pentru urgentarea procesului de uscare a culorii de ulei se foloseste sicativul, amestecand cu grija deoarece o cantitate prea mare duce la craparea stratului de culoare. De asemenea, diluarea culorii cu ajutorul uleiului vegetal, va contribui la uscarea mai rapida, pierzandu-se insa din intensitatea nuantelor.

Datorita aspectului diferit, in functie de stratul de culoare, de treceri sau de insistenta pensulatiei pe o anumita zona, pentru uniformizarea aspectului final, se recomanda vernisarea, sub rezerva faptului ca aceasta trebuie sa survina la uscarea completa a lucrarii.

O categorie aparte a culorilor de ulei, aparuta in ultimii ani, sunt culorile de ulei pe baza de apa, care pastreaza puritatea si luminozitatea culorilor de ulei traditionale, putand insa fi amestecate cu apa, lucru care le face sa castige teren in fata celorlalte, mai ales ca ustensilele folosite pentru pictat se pot curata usor cu apa, fara sa fie nevoie de folosirea diluantilor, ca esenta de petrol sau terebentina.

Pensulele potrivite picturii in ulei trebuie sa aibe perii fermi, sa nu se indoaie prea mult, si sa fie foarte bine prinsi in feronerie. Pentru zone intinse, precum fundalurile, se folosesc pensule plate, iar pentru textura, sau efecte indraznete de tip impasto, se folosesc cele cu varful alungit. Pensulele rotunjite sunt cele mai folosite, fiind potrivite aproape pentru toata gama de efecte. Pensulele gen evantai sunt folosite pentru a indulci efectele de pensulatie si pentru a face mai subtile trecerile de nuante.